fredag 1. februar 2013

Babysokk trinn for trinn - illustrert

For en tid tilbake fikk jeg spørsmål om hvordan jeg gikk fram når jeg strikket de babysokkene som jeg har laget en del av

Jeg lovet deretter å lage en framstilling av det trinn for trinn. 

Bare for å ha det klart med en gang: Oppskriften er ikke min. jeg har opprinnelig funnet den på denne bloggen

Men bildene under har jeg tatt og jeg håper det er en hjelp til å vise hvordan det kan gjøres. 

Størrelsene antyder 0/3 - (3/6) måneder
Bruk pinne 2 eller 2,5 og babyull e.l.
Forbruk: Jeg har sjeldent klart bruke med enn ca 30-35 gram garn.
BRUK RUNDPINNE. Det er min sterke anbefaling.

1.) Legg opp 34(36) masker og strikk rillestrikk 8 (9) cm. 

2.) Strikk så kun over de midterste 10 maskene til arbeidet måler 12 (14) cm
Her er det ingen felling, strikk kun over de 10 midterste maskene
og behold resten av arbeidet på rundpinnen på hver side av de 10 midtmaskene.

3.) Plukk opp 12 (14) masker på hver side av fotlappen. Første ene siden.

4.) Gjør klar til å plukke opp masker på andre siden

5.) Plukk så opp 12 (14) masker på andre siden, til du får 58 (64) masker på pinnen. 

6.) Strikk 12 pinner med alle 58 (64) maskene

7.) Så starter avfelling under foten. Strikk over de 10 midterste maskene, men på slutten av hver omgang, strikkes den 10ende masken sammen med neste maske på pinnen. Snu arbeidet, strikk 10 masker tilbake og strikk den 10ende masken sammen med neste.

8.) Fortsett slik så det blir en maske mindre på hver side, hver omgang. 

9.) Fortsett med å strikke to masker sammen hver omgang til det kun gjenstår 4 masker i hver side, 
i tillegg til de 10 midtmaskene (totalt 18 masker)

10.) Fell av og sy pent sammen. Legg gjerne sømmen på utsiden av sokken.

11.) Brett kanten ned slik at sømmen kommer på innsiden av bretten (eller enda bedre, sy så pent at sømmen ikke synes), og vips du har en nydelig babysokk!

Når du får teket på det, anbefaler jeg at du prøver på å strikke to sokker samtidig, på en pinne. Det fungerer for meg, for jeg mister gjerne motet når jeg skal starte på nummer to av paret, selv med disse små, sokkene som er så rask å strikke.

Hvorfor ikke strikke to på en gang?

Lykke til!

62 kommentarer:

  1. Disse babysokkene er en favoritt, de har jeg lagd mange av. Så fin forklaring du har laget! Jeg liker å bruke stripete garn, da er det så spennede å se hvordan fargene blir underveis. Supert tips om å strikke to på en gang. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Stripete og multifarget garn er veldig moro å bruke i disse. Her har jeg brukt multifarge som effekt i de grønne sokkene. http://strikkogtoys.blogspot.no/2012/09/oppstart-bilstrikkmontering.html

      Slett
  2. Disse var skikkelig fine! Perfekt tips på et godt tidpunkt for en med et lite vennebarn som kom denne uken, disse blir med på hyttetur i kveld :) God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så moro! Gøy om det kan være til inspirasjon. Det er morsomme sokker å strikke og det går veldig fort og tilbakemeldingene har vært veldig hyggelige fra brukere (eller helst deres foreldre da ;) God helg!

      Slett
  3. Veldig bra forklaring, og utrolig søte sokker! Må kanskje prøve å lage sånne. Men jeg har et par spørsmål: På trinn nr. 2, der man skal strikke over de 10 maskene i midten, feller du de andre maskene da? Jeg tror jeg har skjønt det riktig, men må bare være helt sikker :)
    Og en annen ting; hvor mye garn går med til et slikt par? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Og så bra med spørsmål! Jeg har utdypet punktet i teksten. Du feller ikke. Feller faktisk ingenting før du skal begynne på felling til sålen, punkt 7.
      Forbruket er på mellom 22 og 40 gram tror jeg jeg vil si. Så har du et nøste holder det til ett eller to par, i minste størrelse :)

      Slett
  4. De er så fine de små sokkene. Tusen takk for at du legger ut hvordan du gjør det. Er til veldig hjelp for meg som må ha alt inn med t-skje metoden.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for god forklaring!!:) god helg!!

    SvarSlett
  6. Tusen takk for god forklaring!!:) god helg!!

    SvarSlett
  7. Fin forklaring for "etterslekten". ;)
    Jeg liker heller ikke å strikke sokk nr. 2. Da sa
    gubben " Kan du ikkje strikka sokk nr. 2 først då ?"
    Hehehe

    SvarSlett
  8. Veldig fine babysokker :-) Takk for trinn-for-trinn ;-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  9. Åh, tusen takk for forklaringen! Nå er det printet ut på papir og jeg er klar for å strikke litt babysokker ;)

    SvarSlett
  10. Tusen takk for en super forklaring! ;) Nå kan jeg endelig prøve meg på disse. ;)

    SvarSlett
  11. Så kjekt at du dele dine mønster og erfaringer.. Dette bringer barndomsminner for meg, var noko av det første mor lærte meg å strikke.. Eg hadde fått ny dokke, og mor ny baby... og då blei det strikka.. (eg var 6 år den hausten)

    SvarSlett
  12. Supre sokkar dette. Har dei på pinnane akkurat no :))

    SvarSlett
  13. Kjempefine, har strikka mange av disse etterhvert, de kan jo varieres i det uendelige. Både tykke og tynne varianter har ramlet av pinnene, genialt til restegarnsstrikk og som barselgave sammen med ei lita lue.

    SvarSlett
  14. Dette var litt av noen supresokker :o) Å etter å sett på din GODE beskrivelse ble det en lek.Men avfellingen plundrer jeg med ennu,får det liksom ikke til :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så bra du liker beskrivelsen! Hmm.... håper du får til med avfellingen. Øvelse gjør mester?

      Slett
  15. Hei! Fine sokker!! Har to spørsmål. På den minste str blir det vel 60 masker etter man har hentet opp? 36 + 12 på hver side = 60? Og hvorfor skal man felle til det er igjen 4 masker på hver side av de 10? Da blir det jo et hakk ut fra hælen før man syr?

    SvarSlett
    Svar
    1. De 4 maskene på hver side skal brettes bak de 10 midtmaskene, som danner bakstykket på sokkene etter at de er sydd sammen.

      Slett
    2. Godt, ja det mo9ca sier er helt riktig!

      Slett
  16. Nydelige sokker <3
    Jeg bare forstår ikke nr 6. Strikke 12 pinner betyr det 12 omganger?
    Jeg er ganske ny med strikking. Beklager for så dumme spørsmål :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig! Bra du fikk svar fra Anonym - håper sokkene fine ble fine!

      Slett
  17. Kan jeg bruke et bilde og linke til deg på fb-sida Lun&Lett?
    Kjempefint dette!

    SvarSlett
  18. de var kjempe fine! :) og takk for super beskrivelse og bilder :) men et lite spørsmål... har du oppskrift for å strikke til større barn (str 36)? min datter forelsket seg totalt i dem og ville at jeg skulle strikke slike "kosesokker" som hun kaller dem :)

    Trine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for det!
      Nei, jeg har ikke annen oppskrift, men kanskje det er en utfordring til meg å prøve lage en, om det går?

      Slett
  19. Heisann! Liker veldig godt denne oppskriften, eneste jeg sliter med er å plukke opp. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal kunne bruke tråden.. Har sett på denne videoen (http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=58) til forslag å plukke opp. Men hvilken tråd bruker du liksom til å plukke opp med?? Skjønte du spørsmålet mitt? Hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, skjønner spørsmålet! Jeg gjør det ikke slik som i filmen du har lenket til. Jeg plukker opp masker fra selve strikketøyet, forsøker gjøre det så jevnt og pent som jeg bare klarer, og strikker over det. Skjønte du? :-D Kanskje ikke så godt forklart :)

      Slett
  20. Hei :-)

    Jeg lurte på om du kunne ha forklart litt mer på hvordan jeg skal få dette til?

    3.) Plukk opp 12 (14) masker på hver side av fotlappen. Første ene siden.
    4.) Gjør klar til å plukke opp masker på andre siden
    5.) Plukk så opp 12 (14) masker på andre siden, til du får 58 (64) masker på pinnen.

    Takk på forhånd :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Oj, ikke så lett å forklare godt i ord, men som du kanskje ser på bildet, har jeg plukket opp tilstrekkelig antall master fra langsiden av fotsålen og strikker over disse. Jeg vet ikke engang om jeg gjør det korrekt selv, men det fungerer! :-D
      Jeg bruker altså ingen ekstra tråd, men "lager" master av strikketøyen.
      Håper det ble LITT klarere. Lykke til! :-D

      Slett
    2. fotsålen, er det det man strikket med de 10 mitterste maskene?

      Slett
  21. Ene sokken er nå ferdig og det gikk lekende lett men sliter litt med å skjønne det hakket som blir bak på helen og hvordan det skal syes sammen :) Har fulgt oppskriften til punkt å prikke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så bra at du fikk til å strikke etter oppskriften!
      Montering: Sy pent sammen lags langsidene. "Hakket" som blir igjen nederst er hælen - sy det pent mot sålen. Hmmm--- kanskje jeg skal ta et bilde for å illustrere dette bedre.

      Slett
  22. så fine disse var da, jeg driver å strikker for harde livet

    SvarSlett
  23. Da har jeg greid å strikke de 10 midterste, bare feil vei ... Ikke rart jeg ikke forsto noe som helst.
    Når har hvertfall jeg lært det, kanskje du kunne skrevet det i oppskriften?
    Jeg tok de 10 midterste maskene, av de maskene som var på pinnen. Men man skal egentlig ta de 10 midterste fra den første rillen man strikket.. Sant? Får vell rekke det opp i morgen :) avanserte greier altså, syntes det var noe som ikke stemte helt

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så bra at det ble bra!
      Jeg skjønner ikke helt hva som ble feil i din, så jeg er usikker på hvordan jeg skal skrive det om :)

      Slett
  24. Heisann! Først vil jeg bare si at jeg elsker denne oppskriften. Har strikket til flere! :-) Og hun ene jeg strikka til ønsker seg ett par som er større, siden jenta hennes snart vokser ut av det første paret hun fikk. Derfor lurer jeg på om du vet tallene til ett par som blir større enn 3/6 mnd? :-)
    Hilsen Vilde, blodfan av babysokkene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, så gøy at du har laget så mange!

      Jeg har ingen oppskrift på større sokker, men jeg ville ha forsøkt å få litt opp i pinnestørrelse og å bruke tykkere garn. Da blir de fort større.
      Siden oppskriften er til pinne 2-2,5 vil det fort dra på seg om du går opp til 3-4 eller rundt der. Kanskje prøve dobbelt garn? Prøver du det, så hadde det vært veldig moro å få se resultatet! :-)

      Slett
  25. Hvordan syr du denne sammen? Jeg får det ikke til!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, se hvordan jeg har gjort det her; http://strikkogtoys.blogspot.no/2014/01/litt-strre-babysokk-illustrert-i.html
      Lykke til!

      Slett
  26. når man skal begynde å strikke de10maskene imidten hvordan går man frem,må man bruke flere spøter,

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg bruker kun ett nøste normalt, blir bare rot og mye trådfestinger med flere. Om du ikke vil bruke flere farger da :)

      Slett
  27. Hei, takk for at du deler. Har ikke strikket dem enda, men det vil jeg kanskje sikkert gjøre.
    Ha en fin dag og kos deg med den lille.....<3

    SvarSlett
  28. Hei hei :) tusen takk for oppskrift. Jeg er litt nybegynner når det gjelder strikking, så denne oppskriften var perfekt. Har Strikkert mange sokkepar allerede ;) men jeg lurte på en ting. Vis jeg vil ja en annen farge på sålen, når skal jeg bytte farge?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sindre, ta en titt på dette innlegget; http://strikkogtoys.blogspot.no/2014/01/litt-strre-babysokk-illustrert-i.html
      Der ser du hvor du skal bytte for å få forskjellige farger på de ulike delene.
      Lykke til!

      Slett
  29. Hei :) Jeg er helt nybegynner. Når du skriver at vi skal plukke opp masker på hver side av fotsålen, skjønner jeg ikke helt hva du mener. Hva er egentlig fotsålen? Klarer ikke tolke det helt utifra bildene heler. Er fotsolen det man strikket de 10 midterste rillene til?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Har du tittet på innlegget jeg har laget her?
      http://strikkogtoys.blogspot.no/2014/01/litt-strre-babysokk-illustrert-i.html
      Kanskje det forklarer det litt bedre?

      Slett
  30. Fotlappen mener jeg ;)

    SvarSlett
  31. Takk, det forklarte det litt bedre. Men ved flere steder er tråden fra siste rille en helt annen plass enn der man skal begynne neste gang. Der har jeg tråder som strekker seg over i strikketøyet. Er dette meningen, elller skal man kutte disse før man begynner? I såfall, hvordan fester man? Hilsen nybegynneren ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg tror jeg skjønner hva du mener. Jeg strikker meg fram til der hvor det begynner, alstå jeg strekker ikke tråden, jeg sliter den ikke (da blir det så mye å feste = kjedelig), men strikker fram til der hvor jeg skal begynne neste bit.

      Slett
  32. Er det mulig å strikke på vanlige pinner, eller bør du helst ha rundpinner? Har kommet til der jeg skal begynne med de 10 midterste maskene, og sliter allerede. Skjønner ikke hvor jeg skal begynne , også tenker jeg på det samme som anonym over meg her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, bruk vanlige pinner og, selvsag :) Det er en smakssak! Men pass på at de er lange nok, eller at det er stoppere på de, så arbeidet ikke spretter av på enden av pinnene. Se også svaret over om det er relevant?
      Lykke til!

      Slett
  33. Hei,sokkene er kjempefine,prøvde å gå inn på siden hvor du viser montering men den var borte.Håper du forklarer det igjen på forhånd takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Takk for det :-)
      Jeg skjønner dessverre ikke i farten hvilken side du tenker på. Så i innlegget og der virker alle lenkene pr i dag i alle fall?

      Slett
  34. Hei!
    Takk for kjempefin oppskrift!
    Kanskje dumt spørsmål, men er ikke så veldig dreven så klarer ikke å se for meg hvordan det skal være fra punkt 7.

    7.) Så starter avfelling under foten. Strikk over de 10 midterste maskene, men på slutten av hver omgang, strikkes den 10ende masken sammen med neste maske på pinnen. Snu arbeidet, strikk 10 masker tilbake og strikk den 10ende masken sammen med neste.

    - skal man her strikke kun de 10 m frem og tilbake, eller hele pinnen og så felle etter den 10. av de midterste? Og hvor lenge holder man på å felle slik, når begynner punkt 9?

    Håper du skjønner hva jeg spør om

    MvH Kristin

    SvarSlett
  35. Hei!
    Kjempefine sokker! Har allerede strikka 2 par ved god hjelp frå oppskrifta di! �� Tidligare har eg strikka i str 3-6 mnd, men skal no i gong med dei samme sokkane men i str 1 år. Trur du det er nok med å legga på 2 masker? Og forlenga sokkane med 1-2 cm etterkvart i oppskrifta?
    Har du eventuelt andre tips/oppskrifter til sokker i str 1 år? ��
    Takk for svar!

    Mvh
    Nina