tirsdag 16. april 2013

Oppskrift på sitteunderlag

Vamsegarn (som jeg også har sett skrevet: Bamsegarn *fnis* brumbrum, lissom) er perfekt til å strikke sitteunderlag av.

Nydelig sitteunderlag, super som gave, perfekt på tur, eller i heimen

Slik laget jeg dem;

- Ca. 250 gram (5 nøster) Vamsegarn fra Rauma garnFritidsgarn fra Sandes garn er også fint.

- La opp tre masker på pinne 8 (eller 7 eller 9 eller hva du har). Strikkefasthet er IKKE nøye for resultatet.

- Øker en maske på starten av hver pinne til halvparten av garnet er brukt opp (dvs midt i tredje nøstet)*

- Fell så første maske på begynnelsen av hver rad til det er tre masker igjen

- Fell av og fest løste tråder.

- Så skal underlaget toves ned til ønsket størrelsen (mine gikk fra litt over 60 cm, ned til litt over 40 cm ferdig tovet (jeg tovet to ganger på 40 grader sammen med grønnsåpe)). Jeg hiver et håndkle inn sammen med underlaget, da jeg innbiller meg at det tover bedre da. Jeg tørker det på en håndduk på varmekablene på badet. Det tar gjerne et par dager.

*Jeg finner midten av nøstet ved å veie det på gramvekt, 25 gram pr nøste, slår en løkke midt mellom og nøster så opp hele nøstet igjen. Strikker til løkken, tar opp knuten og begynner så på fellingen.


Før toving, ca 90 cm diagonalt



Ca 60 cm bredt før toving


Ferdig sitteunderlag, ca. 40 cm bredt

14 kommentarer:

  1. Takk for flott oppskrift som jeg bare må prøve! Perfekt til gavestrikking:)

    SvarSlett
  2. Fint sitteunderlag :)
    Skal annbefale oppskriften videre, for eg vet det er mange som ikke har så mye peiling på tovingen! Ønsker deg en fin onsdag når den kommer ;)

    SvarSlett
  3. Stilig med stripan på skrå.
    Brum brum

    SvarSlett
  4. Så bra at du har testet ut Vamsegarn til dette! Jeg har et ganske stort "feilkjøp" liggende av det, nå er jo årets høst- og julegavelager reddet :)

    SvarSlett
  5. Så kjekt du legger ut oppskrift! Det så godt og varmt ut å sitte på i tillegg til fine farger:)

    SvarSlett
  6. Takk for oppskrifta,akkurat begynt å strikke ett gult påskeundrlag :)

    SvarSlett
  7. Hei. Tenker å lage et slikt å bruke som bandasjeunderlag til hesten min. Den har vondt i beina innimellom. Er det stor forskjell på å tove 1 eller 2 ganger. Kan ikke bli for stivt. Karine😊

    SvarSlett
  8. Herlig, jeg har så mye restgarn Fritidspark. Artig med diagonal fasong. Tusen takk for tips og oppskrift🙂

    SvarSlett
  9. Meiner Fritidsgarn, ikke fritidspark😀

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...