søndag 22. februar 2015

Mønster til meget enkle pilates-sokker

Pilates-sokker med åpen hæl og bare tær
 
Pilates og yoga kan med fordel utføres barbeint, men noen ganger blir det litt småkaldt. Hva med et par sokker med åpen hæl og bare tær?

Det kan vel ikke bli enklere enn dette.

Her har jeg brukt:
- settpinner 3,5
- 45 gram Drops Alpaca (farge Petrol på bildet)
 
Start med å legg opp 72 masker på dobbel pinne. Tips for opplegg.
Strikk første runde rettstrikk, strikk så rundt, to rett og to vrang. Dette er skaftet på sokken.

Jeg strikker ca. 12 cm før felling til hæl.

Slik gjør jeg det - Hælfelling:

Runde 1: Strikk en rett, fell 36 masker, strikk en rett, to vrang og videre ut omgangen *to rett og to vrang*
Runde 2: Strikk en rett, legg opp 36 masker, strik en rett, to vrang og videre ut omgangen *to rett og to vrang*
Runde 3: Strikk rett over alle maskene du la opp på forrige runde, altså 38m rett, så to vrang, videre ut omgangen *to rett og to vrang*
Runde 4: Fortsett *to rett og to vrang*

Fortsett til ønsket lengde på fotstykket. Jeg strikker ca. 7 cm før felling. Fest løse tråder. Ferdig!

Enklere blir det neppe :-)

Lykke til!

3 kommentarer:

  1. Takk for oppskrift! De ble stilige :)

    Jeg tror disse kan slå an til vanlig hverdagsbruk også hos meg (når jeg er hjemme, altså). For jeg liker ofte best å være barbeint, men det blir fort for kaldt, mens sokker kan kjennes litt hemmende og bli for varmt igjen. Så disse må jo være midt i blinken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hørtes veldig lurt ut! Jeg går også helst barbeint, men spesielt på vinteren kan det bli litt småhustrig. Det blir litt som en blanding av leggvarmere og sokker ;-)

      Slett
  2. Supert med enkelt mønster på slike sokker. Jeg fryser alltid på beina når jeg trener yoga/pilates. Så disse skal strikkes! Må bare "poppe ut" en baby først, sånn at jeg klarer øvelsene igjen 😉

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...