mandag 7. februar 2011

Vridd, bondeblå hals

Bondeblå hals


Denne halsen er bestilt til en 12åring, så jeg har laget halsen bittelitt mindre, men ikke veldig mye. Den opprinnelige oppskriften er på 87 masker. Jeg la opp 81 masker. Jeg testet den selv, den er trangere enn min egen, men ikke for trang, så jeg er ganske sikker på at det blir helt fint.

Jeg har altså strikket et par slike halser før, men ble brått usikker på oppskriften. Skal det strikkes en runde rett, så en runde mønster, en runde rett, en runde mønster osv? ELLER skal det strikkes en runde rett, for så å strikke mønster til garnet tar slutt.

Har rådført meg med andre som har strikket halsen, og svaret var todelt. Så gikk jeg til kilden. Der var svaret, strikke annen hver runde mønster og annen hver runde rett.

De som kjenner meg vet at jeg er utålmodig, og jeg hadde allerede startet på halsen og kom fram til at det var ENKLEST å strikke kun første runde rett, for så å strikke mønster videre ut arbeidet. Jeg syntes det ble penere og.

Så dette ble en vridd hals med med min lille vri. Grunnoppskrift fra Pickles, et nøste nydelig bondeblå Abuelita, strikket på pinne 10.

Ikke helt etter opprinnelig oppskrift, men fortsatt fint.

Jeg vil si noen ord om fellingen. På min første hals var jeg ikke så nøye på at det ble løst nok i fellingen, så halsen er nesten litt stram. Her har jeg kombinert tips jeg har fått fra mine medbloggere og resultatet ble bra! Halsen er som sagt strikket på pinne 10, og jeg bruke pinne 15 til fellingen (takk igjen for lurt innspill, Siv!).

Slik gjorde jeg det;
- Strikk en maske, et kast, strikk en maske (du har nå tre masker på pinne 15)
- Løfte de to første maskene over siste maske, nytt kast, strikk en maske, løft de to første maskene over siste, osv.

Se også denne filmen som Mormorstrik delte med meg (filmen viser denne felleteknikken når du strikker vrangbord. Halsen er felt over rettstrikk, og er enklere)



Halsen går straks i posten til en forhåpentligvis fornøyd mottaker!

19 kommentarer:

  1. Uhmmmm, skøn halsedisse, som vi siger på dansk.
    Ja, det er en god aflukningsteknik - også til sokker, når man strikker dem fra tåen og op!

    SvarSlett
  2. Lekker hals.Kjekt å høre at det var flere enn meg som lurte på dette. Strikket halve halsen på denne måten med bare 1 pinne rett. Rekte opp og begynte på nytt,men så er mitt spørsmål. Mine striper går ikke på skrå,Hvorfor ikke? Hva gjør jeg galt? Forflytter du maskene? Svar hvis du har tid.
    Klem

    SvarSlett
  3. Hei Ruths datter, dette har jeg hørt andre har gjort også! Jeg forskyver masker ja (blir det ikke slik da tro?) Det er derfor jeg synes det er lettere å strikke bare mønster. Siden det er 87 masker og mønsteret går opp i tre, blir det naturlig forskyving uten at jeg trenger tenke på det. Når jeg strikker en runde rett mellom mønsterradene, kom jeg lett ut av det, i pluss at jeg fort glemte om jeg var på mønsterraden eller den rette raden og bruke mye tid på å telle og titte på hva jeg gjorde.

    SvarSlett
  4. Takk for gode erfaringstips på herlig hals!! Den har jeg lyst til å lage, men har ikke Pickles garn. Får prøve meg på noe annet:) Nydelig blåfarge:)

    SvarSlett
  5. Takk for ditt kjappe svar. Så grei du er da. Jeg får prøve igjen.
    Klems

    SvarSlett
  6. Hmm - det ble jo faktisk jevnere og finere uten de rettomgangene. Må kanskje prøves da:o) (strikka en god del sånne halser i høst)
    Takk for tips!:o)

    SvarSlett
  7. Når jeg nå tenker nøyere over svaret mitt til Ruths datter, forstår jeg ikke helt hva jeg har tenkt. 3 går jo opp i 87, jo, så hvorfor det blir vridd da, nei det forstår jeg ikke ;-)

    SvarSlett
  8. Den halsen ble kjempe fin.
    Og atakk for gode tips.
    Klem Tone

    SvarSlett
  9. Heisann! De blir utrolig stilige disse vridde halsene, tenkte jeg skulle prøve meg på en slik...så får vi se hvordan den blir seende ut når jeg en gang blir ferdig.. ;) Bruker du lang tid på en sånn?

    SvarSlett
  10. Det er jo når man legger inn en egen vri at det blir skikkelig artig :-D

    Ha ei fortsatt fin uke - klem Siv

    SvarSlett
  11. Lekker hals! ..har strikket noen av disse selv, men takk for tips om felling, smart!!

    SvarSlett
  12. Denne ser mjuk og go ut og hvilken herlig blåfarge. Trur jeg skal prøve denne halsen med abuelitagarnet(dette har jeg ikke brukt før). Kanskje en vaffellue, frøkenvotter og hade gått ann og strikke i dette garnet, hva trur du, er det for tjukkt garn til det?
    Skal inn og se på garn med en gang.Takk for tips og inspirasjon!
    Pernilla

    SvarSlett
  13. Så lekker den var! Og deilig blåfarge :) Denne halsen står på "må strikke"-lista mi :)

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  14. Opps, hade jeg lest litt meir nøye så hade jeg sett att det er det samme garn du brukt både til votter og lue. Da er saken klar, bare og bestemme farge.

    SvarSlett
  15. Det var dog en laekker og praktisk sag. Og fin farve.

    SvarSlett
  16. Søt liten hals i nydelig farge! Og takk for felletips! Skriver det bak ør, og håper at shampoen ikke vasker det vekk før jeg plutselig trenger det en dag.

    God helg!

    SvarSlett
  17. Jeg mente å skrive det bak ØRET altså, men jeg var visst litt ør... (o:

    SvarSlett
  18. Pillan - ja, du har rett, abuelita er suverent til disse halsene! Har du fått testet selv?

    SvarSlett
  19. Nå er jeg innom her for og lese og bestemm meg for om jeg skal bruke grunnoppskriften eller din vri. Jeg syns nok att denne blå halsen ser veldig fin ut ja, jeg går for din variant så får vi se hva som skjer. Nå skal jeg begynne, ønsker jeg tort og ta en litt annen farge en den brune men men , jeg kan vel strikke flere.
    Takk for koselig kommentar på bloggen min idag!
    Pernilla

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...