torsdag 31. oktober 2013

Enkle oppskrifter til kjempefine og raske julegaver som garantert blir satt pris på!

Kluter

Du trenger: To strømpepinner eller en rundpinne størrelse ca. 5. Bomullsgarn.
Mitt yndlingsgarn å strikke kluter med er dobbel tråd Mandarin Petit. Det aller enkleste er rillestrikk, fram og tilbake til kluten er stor nok. Her er flere tips!
Kluter er en trivelig gave å gi, det er trivelig å få, ALLE trenger kluter og jeg gjentar gjerne - de ER verdens beste kluter :) Får du først fart på pinnen lager du ferdig en klut på en til to dager.


Bomullspads

Du trenger: Samme utstyr som til klutene over!
Har du litt garn til overs, kan du lage små bomullspads av dette. Ellers er mitt yndlingsgarn til pads, Drops Paris. Fantastisk fargepalett! Mye og gode pads som kan brukes om og om igjen. Miljøvennlig og trivelig både å få og gi! Litt kjedelig å feste tråder, men padsene er så små at de spretter ut av pinnene. 


Sitteunderlag

Du trenger: Store rundpinner, rundt 8-12. 5 nøster ullgarn.
Dette er enkelt å strikke, men tar litt lengre tid da det er såpass mye garn, samt at du må lage det så tidlig at du rekker å tove det og ikke minst å tørke det etter toving. Men dette garanterer jeg blir satt pris på! Super gave, kjempefint, og så godt og varmt å ha med på tur! Det er kanskje ikke det første du tar med deg på langtur, da det veier en kvart kilo, men i hagen, på balkongen eller på nærtur, får du ikke bedre. Se oppskriften her.

Vridd hals

Du trenger: Tykke pinner og 100 gram digg garn!
Denne oppskriften er fra Pickles og jeg har laget maaange av dem. Venninner vil garantert elske den! Fin, varm og lekker. Du lager fort en hals på en kveld, og når du er i siget går det unna!
Tykke pinner gjør jobben rask. Oppskriften på Vridd hals finner du hos Pickles.

Rullehals

Har venninnen allerede fått en Vridd hals, kan kanskje denne Rullehalsen være et alternativ. Jeg strikket den i løpet av en slik, fin rolig søndag. Nå er det gjerne ikke så veldig mange slike dager fram mot jul, og vi vet jo at det blir travlere og travlere etter som dagene går. Så kanskje det er gjort på to dager eller tre?
Du trenger: Pinne størrelse 9 og passende garn. Ca. 100 gram. Denne har jeg laget i dobbel trå av Bomull og Alpaca. Se oppskriften på Rullehals hos Pickles. Anbefales!


Bellavotter

Du trenger: Et sett strømpepinner størrelse 5, jeg strikker alle mine i størrelse 5,5 (strikker litt stramt). Digg garn i snasent farge! Jordfarger blir ALDRI feil.
Et tips, oppskriften finnes i lang og kort utgave. Begynner du få knapp tid, så lag den korte varianten. Går enda litt raskere, samt at den korte er kanskje litt mer anvendelig.
Tips2: Vil du lage votter til litt mindre damer, strikker du i tynnere garn og tynnere pinner for å lage mindre votter :)

Jeg opplevde at når jeg først fikk mønsteret inn i fingrene, går det superraskt. Vottene er nydelige, med super passform, og jeg kan ikke tenke meg noen som ikke vil like å få et par slike fine votter.

Oppskrift på Bellavotter på norsk her


Pulsvarmere

Du trenger: Strømpepinner størrelse 4,5 til 5 om du stikker stramt. Passende garn.

Om du har dreisen på fletter er disse pulsvarmerne en finfin gave. Finn oppskriften på Blue Monday pulsvarmere her


Babysokker

Småplagg til de minste er raske og fine!

Du trenger: Pinner 2,5-3. Babyull.
Når mønsteret sitter, går det superraskt å lage et par. Og så søte som de blir!
Oppskriften har jeg funnet her og jeg har laget illustrert utgave av oppskriften her.


Djevellue

Hvorfor ikke lage et sett, med å lage en matchende lue til sokkene?
Du trenger: Pinne 2,5-3. Babyull.
Oppskriften til Djevelluen har jeg funnet på Gros lille krok. Se video i dette innlegget som gir tips om hvordan du strikker snorer til lua. Første versjon av lua jeg lagde, hadde nemlig litt for tynne snorer og det er ikke no særlig å knyte med vinterkalde fingre.



Enkel vest

Du trenger: Rundpinne størrelse 5,5. Passe garn. Nok en vinner fra Pickles. Nydelig vest som er strikket raskt, og er overraskende enkel. Finn oppskriften på Enkel vest hos Pickles her


Fra topp til tå-vest

Du trenger: Gå for pinne 3, ullgarn eller superwash som passer.
Disse er ikke de aller raskeste å strikke, men de er veldig, veldig enklere. Du begynner med toppen og strikker deg nedover. Så det som er vanskeligst er først, videre er det ren transportetappe. Men det tar litt tid, i alle fall for meg. Men perfekt til bilstrikk eller TV-strikk. To rette, to vrange. Bare ta en sjekk iblant at du ikke kommer feil ut. Strikker du den lang nok og stor nok, kan den brukes i lang, lang tid. Ribbestrikk er svært føyelig. Flott gratisoppskrift på Ravelry her.


Tøyposer

Du trenger: Symaskin, saks, noe tøy er et godt utgangspunkt.

Slike poser kan brukes til alt, de er superpraktiske, og som med kluter, kan man kanskje ikke få for mange av disse. Jeg fant framgangsmåte til disse posene i Gregersens bok Brukt på nytt.


Sjal

Du trenger: Pinne 3,5 og lekkert garn.
Sjal er ikke det aller raskeste å lage, en laang transportetappe, men jeg syntes det var veldig stas å gi dette sjalet i gave til mamma. Så om du har litt tid og tålmodighet og treffer på fargen, så kan ikke dette blir feil. Eller hva? Se mønster på norsk på dette fine Multnomah sjal.


Julekule

Nei,dette er ikke det raskeste og langt ifra det enkleste jeg har laget, men ingen kan påstå at det ikke er en perfekt julegave :-D

Mønster finner du i boka Julekuler av Arne og Carlos

Beanie

Og ikke må vi glemme mannen!
Du trenger: Pinne 2,5. Bomullsgarn til sommerlue og ull til kaldere dager.


Min egenkomponerte oppskrift på Beanie her! Vis meg den mannen som ikke vil sette pris på en stilig beanie strikket av en datter, søster, mor eller dama :-)

23 kommentarer:

  1. For eit supert innlegg, Siri! Her var mange gode tips som eg kan skrive under på vil falle i smak :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for mange flotte tips! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Morsomt om det er til inspirasjon :)

      Slett
  3. Hei, fint innlegg. Her er mange ting jeg har lyst til å lage. På min blogg ser du hva jeg har laget før jul, om du er intressert. Fjellgeitbundingen

    SvarSlett
  4. Hei, fint innlegg. Her er mange ting jeg har lyst til å lage. På min blogg ser du hva jeg har laget før jul, om du er intressert. Fjellgeitbundingen

    SvarSlett
  5. For et inspirerende innlegg! Her var det mange gode ideer :-)

    SvarSlett
  6. Her var det mange flotte tips:)
    Julen kommer så alt for fort hvert år, men noe av dette skal jeg klare å få laget.
    Takk for mange ideer og ikke minst oppskrifter.

    Hanne Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet! Alt for fort! Lykke til med gaveproduksjon :)

      Slett
  7. Sååå flott blogg du har - mange fine tips her! Falt pladask for sjalet - det vil jeg strikke til min mamma til jul. Bare et "problem" - når jeg følger lenken du har lagt ut til oppskrift kommer jeg til Nøstebarn og uansett hvor mye jeg søker/leter der finner jeg ikke oppskriften - Ett godt råd??? Fin dag videre fra Kleo

    SvarSlett
    Svar
    1. Ups, høres ut som en feil ja! Har korrigert og håper du finner rett oppskrift nå. Her har jeg også blogget samme sjalet i annen farge; http://strikkogtoys.blogspot.no/2010/05/nytt-multnomah-sjal.html

      Slett
    2. Oj så raskt svar - tusen takk - da vet jeg hva jeg skal gjøre i helgen!!! God helg til deg!

      Slett
  8. Takk for alle de fine tips. Etter inspirasjon fra deg er jeg begynt å strikke pads av rester. Vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før - er jo genialt. jeg liker også Mandarin Petit veldig godt og strikker kluter og de telyslyktene mine av det garnet.
    Jeg har en liten giveaway på min blogg frem til søndag. God helg. Bente

    SvarSlett
  9. Oij, takk for et super innlegg med mange gode tips :) Har faktisk kjøpt garn til Bella vottene og tenkte det kanskje kunne bli en fin julegave :)

    Ønsker deg en fin helg :)

    SvarSlett
  10. Så mange gode tips og ideer, takk skal du ha! ;-)

    SvarSlett
  11. For en fin oversikt du har laget, og mange fine prsjekter du viser fram!
    Fin inspirasjon.
    Kos deg med strikking framover i høstkveldene :)

    SvarSlett
  12. Så mange fine og inspirerende tips! Jeg er straks ferdig med alle de strikkede julegavene (tro det eller ei), men man blir jo aldri tom for ting å lage til seg selv ;)

    SvarSlett
  13. Super med sånne innlegg - så mye fine tips :) Har tenkt å lage sånne bomullspads selv men har ikke noe bomull hjemme...så det blir nok heller noe annet som de flotte Bellavottene :)

    SvarSlett
  14. Finner ikke oppskriften til babysokkene… ? Vil gjerne lage de som julegaver :-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...