fredag 24. januar 2014

Litt større babysokk - illustrert i fargekoder

Mitt illustrerte innlegg av "KnitgirlinNorway"s oppskrift på Babysokk trinn for trinn er ofte besøkt. Jeg får fra tid til annen spørsmål som jeg forsøker besvare etter beste evne. Og jeg har lenge tenkt på at bildene kunne ha vært bedre. I tillegg har jeg pønsket på hvordan det hadde vært å lage et par som er større.

Som tenkt - så gjort!

Så værsågod, her er litt større babysokk med bilder som tydeliggjør ytterligere framgangsmåte!

Garn: Drops Nepal
Pinne: størrelse 5

GULT (rundt ankelen/skaftet)


Legg opp 38 masker
Strikk rillestrikk til arbeidet måler 14 cm

BLÅTT (over foten/toppstykket)


Strikk over de 10 midterste maskene til arbeidet måler 22 cm

RØDT (rundt foten/sidene)


Plukk opp 14 masker på hver side av toppstykket (BLÅTT) og strikke 12 rader over alle maskene.

LILLA (sålen) 
Strikk fram og tilbake over de 10 midterste maskene og strikk den 10.ende masken på hver omgang sammen med neste maske. Det blir en maske mindre per omgang, og sålen blir stadig større. Fortsett slik til det gjenstår kun 4 masker på hver side, totalt 18 masker. Fell av.

Du har nå strikket ferdig.

Sy sammen langs det som blir baksiden av skaftet

Skjønner?

Når du har sydd langs hele skaftet, står du igjen med de 18 maskene fra avslutningen på sålen. 

Sy pent sammen. Dette er hælen.

Voila - du har strikket en babysko! Gjenta prosessen og lag en til.

Med større pinner og tykkere garn, kan denne passe til en som bruker ca. skostørrelse 21-22 tror jeg. Det er vel sånn omtrent 13 cm langt sålen. Vil du ha størrelse baby, finner du instruksjonene fortsatt her.

Så, hva synes dere? Ble det klarere?


23 kommentarer:

  1. så bra :) har laget flere par av disse, de er veldig populære gaver!

    SvarSlett
  2. Så fint et innlegg :-) Ser så gode ut slike babyboots, tror jeg må prøve oppskriften din jeg også!

    God helg til deg!

    SvarSlett
  3. Veldig bra veiledning! Tusen takk, disse skal jeg prøve ut;)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Så flotte, tusen takk for at du deler! Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  5. Veldig bra veiledning. Bra at noen deler. Ha en fin søndag

    SvarSlett
  6. God forklaring! Dette skjønner alle med de gode illustrasjonene til.

    Forsatt god søndag!

    Klem

    SvarSlett
  7. Hei. Du som kan så mye bra om strikking, vet du hvordan teknikk denne luen er strikket i? http://supersport.no/?showdetails=923 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmm... det må jeg ta videre til Facebook! Jeg vet ikke :-)
      Har postet det videre her; https://www.facebook.com/pages/Strikk-og-t%C3%B8ys/120902111283004?ref=hl

      Slett
  8. Så fantastisk flott tutorial. Dette må prøves.
    Klem

    SvarSlett
  9. Du, nå ble jeg glad!!!! Har akkurat strikket babysokkene i barselgave og fikk veldig lyst til å strikke et par til 1-åringen min. Og voila; her var oppskriften! Takk for at du deler!!!!!

    SvarSlett
  10. Også må det jo nevnes at jeg fant ut at oppskrifta her ble i største laget. Etter å ha minsket antall masker betraktelig endte jeg fortsatt opp med tøfler som passer 3-åringen min...

    SvarSlett
  11. Super fine sokker! Lurer litt på en ting med foten/ soppstukket (den går delen som er oppå foten): den skal være 22cm, og så skal jeg hente opp 14 masker på siden av den (rett sant?), men langs den siden blir det jo mer en 14 rille som vil vel si at hvis jeg ''hopper'' over noen rille uten å hente maske blir det vil et hull der eller?

    SvarSlett
  12. Tusen takk! For en fin oppskrift!

    SvarSlett
  13. Flott oppskrift! lag gjerne en variant for voksne også:)

    SvarSlett
  14. Bilde 2; strikker du deg inn til de 10 midterste maskene, eller plukker du alt av pinnene, plukker opp alt annet en 10m, for deretter å plukke opp de 10 midterste..? Neei, du må vel strikke deg inn til midten eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette lurer eg på også!��

      Slett
    2. Rart det havna under dette spm, - ikkje det eg lurer på. Eg lurer på det med plukking av dei 14 maskene ifht om der blir jol mellom sidan det ikkje går ut med rillene (omgangene).

      Slett
  15. Denne oppskriften er min favoritt.
    Har strikket både til babyen min og 4åringen (str30, så måtte lage en egen oppskrift, men var ikke noe problem når man har forstått oppskriften din)
    Nå skal jeg straks forsøke meg med to i babystr på en pinne :D

    Tusen takk for inspirasjon :D

    SvarSlett
  16. Lurer også på hvordan du "kommer deg bort til" de midterste ti maskene? Strikker du deg bort?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg strikker meg alltid bort til dit jeg skal i dette prosjektet, da blir det minimalt med tråder å feste.

      Slett
  17. Gode sokker! Nettopp ferdig med min første djevellue også. Takk for fin blogg med mange fine tips!

    SvarSlett
  18. Dette var bra! Lett å forstå illustrasjonen din. Denne skal jeg prøve. Tusen takk.

    SvarSlett
  19. Eneste jeg lurer på er maskeantall. Jeg har ikke det garnet du nevner, og vil bruke opp mitt restegarn. Da hadde det vært fint om du skrev noen mål, f. Eksempel hvor bredt det første stykket er, og lengden på fotsålen.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...