lørdag 5. desember 2009

Å tøfle rundt i dobbelttovede tøfler

.


Jeg har en del nøster med Eskimo-garn liggende etter forsøk på mer eller mindre motiverte prosjekter som jeg ikke lenger husker hva var tenkt til. Etter å ha trålet nettet etter oppskrifter, kom jeg fram til at tovede tøfler måtte være en god plan for å få brukt opp garn. Jeg endte på denne oppskriften i orange Eskimo. Strikket på rundpinne 9. Det er ikke fordi jeg foretrekker å bruke rundpinne, men det var den pinnen jeg hadde i huset i stor nok størrelse. Tøflene er raske å strikke, så snart jeg klarte å knekke oppskriften.

Så var det tovingen.

Tøflene gikk inn i vaskemaskina sammen med et håndkle (fordi jeg tror det kan være lurt å ha mer i maskina) og grønnsåpe. Kjørte et program på 40 grader og normal sentrifugering. Etter tørking ble resultatet et par litt for store tøfler som var avsindig glatte! Jeg spekulerte på å skaffe en type antiskli for å feste på sålen, men synes det er litt kjipt.

Etter å ha skuet på tøflene noen dager, besluttet jeg å hive de i maskina for en ny runde med toving. Denne gangen på 60 grader. De ble for små. Men mye bedre tovet. Og størrelsen fikk jeg utvidet med å "trøkke" de på foten, utvide de litt før tørking. De ble også mindre glatte, så noen form for antiskli føler jeg ikke lenger er nødvendig.

Og hva har jeg lært at dette? De tøflene som nå ligger i vaskemaskina blir kjørt direkte på 60 grader. Det bør bli bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...