lørdag 5. juni 2010

Prosjekt restegarnjakke, del 3: Et lusproblem

.
En rad med svært lite synlige lus.

Jeg har et lite problem med lus. Det høres kanskje verre ut enn det egentlig er, men det er småirriterende nok. Jeg synes det er veldig vanskelig å få lusene i restegarnjakken min ordentlig jevne og fine.

En venninne av meg hadde er råd som er like enkelt som det er genialt. "Ikke strikk for stramt". Og akkurat så vanskelig er det. Alpaca-garnet er utrolig finslig og tynt å strikke med og nettopp det gjør at jeg synes det er enda vanskeligere å få det skikkelig jevnt og pent.

Ikke har jeg strikket lus før heller, kom jeg på. Øvelse gjør mester?

Er det noen som har veldig gode råd, så tar jeg mer enn gjerne imot disse! I mellomtiden gjør jeg så godt jeg kan for å ikke strikke for stramt. Og gleder meg til å kombinere enda flere farger. Til nå har jeg bare pukket ut halvparten av de jeg trenger.

I ett av kommentarene mine på sist innlegg om restegarnjakken var det en av mine hyggelige lesere som uttrykte overraskelse over MENGDEN restegarn. Jeg må inrømme at jeg nesten ble litt småflau etterhert som det ene nøstet etter det andre materiliserte seg. Kanskje burde prosjektet heller hete Jeg-har-ikke-hatt-kontroll-over-garninnkjøpet-og-jeg-har-glemt-hva-jeg-har-kjøpt-dette-til-og-bruker-det-nå-til-en-jakke-prosjekt, men det ble litt for langt ;-)
.
Ønsker deg en fortsatt god helg, med eller uten strikkepinner!

Tidligere innlegg om Prosjekt restegarnjakke:
Del 1: En idé blir til
Del 2: Kartlegging av ressurser
.

6 kommentarer:

  1. så morsomt prosjekt du driver med! Men jammen må du ha en del rester;)
    Jeg har samme luseproblemet som det du beskriver. Jeg strikker fanakofte i Sisu, som er ett tynt garn. Så mine lus blir borte. Jeg strikker for stramt. Dersom jeg forsøker å strikke løsere, blir de liksom hengende, hvis du skjønner;)
    Jeg har lagt den fra meg for en stund.
    Silje

    SvarSlett
  2. Jeg skjønner nøyaktig hva du mener, Silje! Hmm, så dumt at prosjektet ditt blir liggende. Vi får håpe det er noen der ute som har ett eller annet genialt tips :-)

    SvarSlett
  3. Jeg lider av restegarnsforbannelsen; dersom jeg strikker med restegarn har jeg alltid ikke nok av en eller annen farge som er viktig, og ender med MER garn enn jeg startet med fordi jeg må kjøpe mer av feks bunnfargen. Skjer støtt og stadig. Så når jeg prøver å redusere garnlageret, så vokser det!

    Ang tips til lusestrikk; prøv å strekk ut mens du strikker, så det ikke hoper seg opp på høyre pinne, og blir for stramme lus. Hjelper meg, iallefall.

    SvarSlett
  4. Oj- der var du i gang med strikkingen alt :-)
    Jeg kommer etter, må bare strikke et babyteppe først til et nurk som kommer snart.
    Lus som forsvinner? Tja, kanskje man kan strikke inn en perle istedet der hvor lusa skal være. Med heklekrokmetoden. Jeg liker ikke å strikke med massevis av perler på garnet.

    SvarSlett
  5. Hei, no er eg litt seint ute med kommentar, men eg har eit råd når det gjeld strikking med to fargar: Mønsterfargen skal allltid ligg ovanfor botnfargen på vranga, då kjem mønsteret tydelegare fram. Eg har vanlegvis botnfargen inni plagget når eg strikkar rundt, og mønsterfargen utanfor plagget eg strikkar på, når eg skal strikke ei lus, dreg eg mønsterfargen bort til der lusa skal vere, og då er det lett å tilpasse stramminga:)

    SvarSlett
  6. Hei Strikkebesta, jeg har ikke strikket videre på jakken siden dette innlegget, så tipset kom akkurat i tide. Tusen takk!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...