søndag 24. november 2013

Feriestrikking i Spania


Havet, solen og strikketøyet

Så var en ukes deilig ferie i Spania over. Ikke alt for varm, men masse sol og frisk luft gjorde godt for en kropp. Og garn og pinner var selvsagt med! Jeg vil ikke si for mye om hva jeg jobber med da det er en planlagt julegave. Kanskje mottaker leser bloggen - jeg vet faktisk ikke :)

Men jeg har altså tatt for meg et av nøstene jeg plukket med meg fra Snarby Strikkestudio i Tromsø tidligere i år. Det er Kauni, nydelig effektgarn. Dette er i farge EH. Ukjent for meg, men mange andre bloggere har kjennskap til det fra før, skjønte jeg raskt :)



Strikking på fly er også helt perfekt for meg. Da går tiden mye raskere og jeg slipper tenke så mye på at jeg er i fly. Det er nemlig ikke den morsomste plassen jeg oppholder meg. Denne gangen gikk heldigvis turen kjempefint med nydelig utsikt. Digg.

Tilbake til Kauni  - det er godt å strikke med, men jeg måtte gi opp første forsøk som ble gjort med at jeg hentet ut tråden fra midten av nøstet. Etter at det hadde røket 10-12 ganger ga jeg opp og ble meget skeptisk til hele garnet. Men nytt forsøk fra utsiden av nøstet har så langt gått smertefritt. Snodig? Tilfeldig eller kan det være noen fornuftig forklaring på hvorfor det oppførte seg slik? 

Og når vi først er inne på dette med strikketøy og fly. Har du noen gang opplevd å ikke få med strikkepinner på fly? Hvilket selskap og fra hvilken flyplass var det i så fall? Jeg har aldri hatt problemer med det. På vei sørover med flyet nå viste til og med den spanske flyvertinnen interesse for bunten min og lurte på hva som gikk galt da jeg kastet hele første delen av arbeidet. Rask innføring om alt for mange brudd og knuter på tråden, medfølende huff og sukk og et "Good luck with new beginning!" var det som fulgte. 

Og ja, det gikk som sagt helt topp på neste start og arbeidet er snart ferdig!

5 kommentarer:

  1. Hva skulle man gjort uten strikketøy på lengre flyturer, ja de litt kortere også??
    Reiser ikke så veldig mye og da mest innlands og har aldri hatt trøbbel, men et par ganger er jeg blitt bedt om å legge det bort under takeoff og landing.
    Sikkerhetskontrollen i Edinburgh taklet et strikketøy i håndveska helt fint.
    Har aldri prøvd kauni, synes det virker stivt og stikkete men fargene er flotte!

    SvarSlett
  2. Strikkepinner og heklekroker pleier å gå bra, men små brodersakser er et samleobjekt i sikkerhetskontrollen. Strikketøy er et must på reiser. Kan da ikke kaste bort all den ventetida på ingenting. Har strikka 2 sjal av Kaune, begge med kjempefint resultat, og det blir mykere i vask.

    Lykke til!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Reiste Tromsø-Trondheim for et par uker siden, og da måtte den snille men strenge mannen i sikkerhetskontrollen ta med seg og destruere 'strikkesaksa' mi (ei barnesaks fra IKEA) den var etter sigende 1 cm for lang.

    SvarSlett
  4. Har for det meste opplevd positiviet når jeg nevner for kontrollørene at det er strikkerøy i veska men så tar jeg heller aldri med en saks men en liten babyneglklipper som alltid er ok. Kauni kjenner jeg, strikket et sjal til min svigermor av det men det ble totalt infistert av kattehår - kunne tro hun hadde sovet på det (altså katta) så det blir ikke brukt. Mine nøster har jeg ikke hatt noe problemer med men kommer nok ikke til å strikke noe stort med det igjen.

    SvarSlett
  5. Har reist mye både innenlands og utenlands med strikketøyet, ingen inndragelser hittil. Velger dog alltid rundpinneprosjekt:) jeg hentet tråden på utsiden av Kauninøstet, men det var fordi jeg orket ikke tanken på hvordan det ville se ut mot slutten hvis jeg gjorde det motsatte;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...