lørdag 14. mai 2011

Når du ikke har måleband for hånden

Nesten i mål - uten måleband

Så kom min bakgrunn fra bokbransjen til nytte også i et strikkeprosjekt. Så utrolig lur jeg syntes jeg var!

Dette var da jeg satt på båten over til Danmark og hadde selvsagt glemt måleband. Lenge satt jeg og spekulerte på hvordan jeg skulle få målt opp de 20 cm før jeg skulle begynne på fellingen.
Høre om de har en linjal i Seviceavdelingen? Næh, alt for lang kø....

En time satt jeg og spekulerte mens solen seg ned i horisonten, små båter putret forbi, titter på folk som står i land og vinker til båten som seiler ut. Passerer Oscarsborg, ser for oss fine steder vi kan padle til sommeren.

Så slo det meg. A4-ark har jeg, og et ark er 297 mm langt! Brett arket i tre og bruk to deler for å se hvor langt jeg har strikket! En smule kortslutning har jeg hatt i mitt resonnement, for et A4-ark er 21 cm bredt så jeg hadde sluppet bretting. Men det kom jeg på først etterpå. Jaja...

Arbeidet ble målt opp og jeg strikket glad og fornøyd videre :-)

Moralen blir; Du kommer langt med et A4-ark, og du trenger ikke alltid brette det ;-)

Fortsatt riktig god lørdagskveld!

21 kommentarer:

  1. Så lur du er. Dette hadde ikkje eg komt på. Det hadde nok vorte sånn ca.

    SvarSlett
  2. likte den der "led meg ikke inni fristelse" : ))) neste tur til Kbh skal jeg innom den sjappa !!

    god helg : )

    SvarSlett
  3. smart! Jeg prøver å få med meg strikkepinne etuiet - for bak på der, er det ofte cm-mål.....
    GOD søndag til deg!

    SvarSlett
  4. Kjempesmart! Jeg hadde nok også sett nytte i A4-arket, ettersom jeg har jobbet i fotobutikk og hatt hundrevis av folk innom som har lurt på hvor stor en 15*20 cm ramme egentlig er. Det sier seg jo egentlig selv at 15*20 er nettopp 15*20, men når du skal se for deg et bilde i akkurat den størrelsen, så er det greit å ha noe kjent å se for seg. Svaret har alltid vært "ca et halvt A4-ark", til svært så fornøyde kunder ;) moralen er altså den samme: et A4 ark er en nyttig målestokk, og det KAN være nyttig å brette det også, thihi ;)

    SvarSlett
  5. Så smart. Kjekt å komme på.
    God søndag
    Klem Tone

    SvarSlett
  6. Hehe :)
    Man tager hva man haver....... Lurt!! :))

    SvarSlett
  7. A4 arket har reddet meg flere ganger, ikke bare til strikking. Smart ark!

    SvarSlett
  8. Samme problemet hadde jeg på flyplassen i New York, ser ut som jeg holdt på med samme prosjektet som deg også:) Med en tømmermann, en elektriker og ei fotograf kom vi frem til at den beste måten var å brette A4arket i tre:)

    SvarSlett
  9. Genialt!!!!! Flott garn du har i forrige innlegget ditt. Du lager så mye flott!!

    Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  10. så god ide. Har ikke visst de eksakte målene på et A4 ark, men sånn ca. Har såååå mange ganger sittet der med strikke/heklearbeidet og ikke kommet videre fordi jeg hadde glemt målbåndet. En A4 størrelse er nesten alltid for hånden. Takk for målene.God 17 mai, klem

    SvarSlett
  11. Genialt!
    Selv har jeg målt hendene mine til diverse mål, f.eks er spennet mellom tommel og lillefinger 20 cm
    -alltid tilgjengelig.. =)

    SvarSlett
  12. Ja, den er genial! 21x30 (sånn cirka). Kan få målt det meste da ;-)
    Bruker den ofte!

    SvarSlett
  13. Det der er jo utrolig smart! Je har aldri målt et ark før, men nå vet je det :)

    SvarSlett
  14. Veldig smart! Har måttet ty til den muligheten et par ganger på toget :-)

    SvarSlett
  15. den skal jeg huske på,kose dere i danmark vi skal dit i sommer vi å:)

    SvarSlett
  16. Ja, A4-ark har vært redderen i nøden mer enn en gang. Og når jeg strikker med strømpepinner, måler jeg med strikkepinnen - for den er enten 15 eller 20 cm lang. Man tar hva man har!

    SvarSlett
  17. Samme det om det ble en aldri så liten svikt i resonnementet ditt - jeg syns det var knallsmart, jeg! :)

    SvarSlett
  18. Det var lurt. Haaper du hadde en fin tur i det danske.

    SvarSlett
  19. Kjempesmart. Det skal huskes!
    KLem Misemor

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...