tirsdag 5. juni 2012

Sykurs, dag 2: Så var vi igang


Jeg har egen glidelåsfot!

I dag ble sømprøven vi startet på første kursdag, fullført og vi gikk videre til å måle opp og klippe stoff til skjørtet vi skal lage. Sømprøven ble fullført ved å sy i et glidelås og jeg oppdaget at jeg har egen glidelåsfot til symaskina mi! Videre skal jeg prøve huske hvordan jeg lager Kløyvpressing, Passpoilert søm, Jeanssøm/Toppstikking, Fransk søm (uten råkant). Og sy glidelås. Moro!

Jeg har kjøpt et rimelig jeansstoff som er tykt, klumpete og rart. Jeg vasket det en gang for å ferdigkrympe det på forhånd. Det luktet snodig og jeg vasket det igjen. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte det sorte polkadottmønsteret som var mye mer delikat, da jeg så de nydelige stoffene de andre på kurset hadde kjøpt. Eller noe med sommerfugler....

Jaja, det er jo bare et Skjørt-i-voksen-størrelse, versjon 1.0! Polkadotter og sommerfugler får komme senere, når jeg vet hva jeg holder på med :)

Jeg har i dag lært dette med sømretning på tøyet. Jarekant mor jarekant. Rett mot rett. Det er nesten litt flaut sånn etterhvert å oppdage hvor grunnleggende feil jeg har gjort tidligere. 

I dag har jeg da nålet, krittet og klipt opp mønsteret til skjørtet, og kastet over alle sømmene. Og med det var tre timer gått fortere enn svint. Jeg glemte også å ta flere bilder enn de to dere ser her...

Nå gleder jeg meg igjen til neste leksjon om ei uke. Og jeg kjenner at det er litt vanskelig å ikke fabulere om flotte plagg og nydelige stoffer som bare venter på at jeg skal bli flink og i stand til å kreere det jeg selv ønsker!

Sømprøvene

4 kommentarer:

  1. så morsomt med sykurs, kunne tenkt meg noe sånt jeg også.
    kos deg med skjørtsøm og nye teknikker!
    Polkadots er en favoritt her også :O)

    SvarSlett
  2. Så spennende.
    Gleder meg til å se skjørtet ditt.
    Klem Tone

    SvarSlett
  3. Haha, jeg skjønner ikke halvparten, men har hørt rykter om at jeg har en glidelåsfot jeg også ;) Lykke til, venter spent på resultat!!

    SvarSlett
  4. Flott å gå på kurs. Jeg har ikke glidelåsfot og da blir det vanskeligere. Gøy å sy. Kos deg på kurset

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...