søndag 29. mai 2011

Bestemor og rokken

.
Bestemor og meg.

Min Bestemor hadde en rokk. Den skulle ikke røres av oss ungene. Rokken sto på loftet og jeg måtte alltid bort og ta og fikle litt på den når jeg var på besøk. Dette hørte Bestemor fra stua under og ropte opp "Ikke rør rokken!". Dette gjorde det selvsagt bare enda med spennende.

En gang i blant hadde Bestemor tatt rokken ned i stua og den var i bruk. Siden jeg syntes det var spennede, men også skummelt fordi jeg ikke fikk lov å ta på den (var jo redd for å ødelegge den), var det med skrekkblandet fryd jeg fikk lov til å sitte ved siden av bestemor og se på når hun spann.

Dessverre var jeg nok alt for liten til at jeg klarte få med meg og lære hvordan hun brukte den.

Men jeg husker dette øyeblikket som er avfotografert godt. Jeg er nok neppe mye over 3 år gammel.

I tillegg til å karre og spinne ull, strikket og heklet Bestemor mye. Hun laget noen fantastiske løpere. Til jul pleide vi få kjempefine raggsokker. Skulle ønske at jeg tidligere hadde skjønt hvilken kunnskap hun hadde og hva jeg kunne ha lært av henne.

Med alder kommer visdom. Og da kan det være for sent.

Det er uansett ikke til hinder for at jeg fortsatt lar meg inspirere og motivere av alt det fine hun laget! Takk for minner og inspirasjon, Bestemor!

10 kommentarer:

  1. For en skjønn historie. En slik farmor hadde jeg også. Jeg er den dag i dag evig takknelmlig for at hun ga meg strikkeglede :-)

    SvarSlett
  2. Sånn er det nok med mange av oss. Er glad for at mine bestemødre og mamma har gitt meg gleden med håndarbeid :))

    SvarSlett
  3. Kult bilde! :)
    Du har nok arvet noe etter henne likevel om hun ikke fikk lært deg eller gitt råd ;)
    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  4. Koselig historie! Ja, hva skulle vi gjort uten disse bestemødrene våre?!

    SvarSlett
  5. For en herlig historie og et nydelig minne.
    Fortsatt god søndagskveld.
    Klem Tone

    SvarSlett
  6. Så utrolig koselig bilde! Blir ofte fasinert av hva eldre mennesker kan fortelle!
    Håper rokken er blitt tatt godt vare på!
    :)

    ~tulipa~

    SvarSlett
  7. Takk for at du deler slike koselige minner! En skulle vært etterpåklok mye tidligere, da hadde en lært det en skulle før det var for sent...
    Sønsdagsklem fra Misemor

    SvarSlett
  8. Kjempekoselig bilde og historie!

    SvarSlett
  9. Tror dette gjelder oss alle, hadde selv bestemøde som var rå på håndarbeide, men den gang tenkte en ikke på at her var det mye å lære. Koselig å tenke på lell;)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  10. Så gode barndomsminner å ta vare på! :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...