onsdag 24. mars 2010

Hus til pus

.
.
Min mor har fått en pus i hus, med det lett royale navnet Pusi Thalula. Til daglig går hun under navnet Pusi. Den er nå snart et halvt år, og det er på høy tid med en presang i forbindelse med familieforøkelsen. Tidligere har min venninne fått presang da hun fikk hund i hus.
.
Her har jeg strikket en kattekurv til Pusi Thalula. For å øke sannsynligheten for at hun vil falle for den og ta den i bruk, har jeg sendt med kattemyntesdråper. Jeg synes nemlig kurven ser litt liten ut, så jeg er spent på hvordan det blir tatt imot. Jeg har forstått det slik at Pusi til daglig foretrekker å tilbringe sovetiden i et pelspledd. Fine vaner, med andre ord...
.
Slik gjorde jeg det;
- Kurven er strikket i restegarn av Eskimo, forbruket er på ca. 250 gram, altså 5 nøster
- Legg opp 30 masker på pinne 9, strikk riller fram og tilbake
- Øk med to masker hver andre pinne til totalt 46 masker
- Strikket til arbeidet måler rundt 35 cm, og feller så av to masker annen hver pinne til 30 masker
- Byttet så til rundpinne og plukket opp masker så det er tilsammen 122 masker på pinnen
- Strikket videre rundt i glattstrikk til kanten måler mellom 15-20 cm
- Her byttet jeg til pinne 6 og strikket ca. 10 cm glattstrikk (rødt garn)
- Den røde kanten rullet seg, og jeg sydde denne inn med noen sting
.
Etter å ha festet løse tråder, tovet jeg kurven på 40 grader uten sentrifugering med et par spiseskjeer grønnsåpe.
.
Ut kom en svært godt tovet kurv, som jeg håper vil passe en kresen kattepus. Min bror har óg en katt og han mener kurven kanskje vil passen en liten pus før den blir for voksen :-)
.
.
Dersom Pusi Thalula kan løsrive seg fra pelspleddet og ser seg bryet med å ta kurven i bruk, satser jeg på å få ett bilde av vidunderet. (I ettertid tenker jeg at det hadde vært mer passende å strikke kurven i mintgrønn og rosa, men disse fargene hadde jeg tilfeldigvis ikke i min samling med restegarn :-)
.

2 kommentarer:

  1. Så fin denne ble! Visste ikke at det var mulig å strikke kattekurver en gang jeg!

    Godt ikke pusen vår vet det, ellers ville hun kankskje protestere på å ligge i et trau med et gammelt saueskinn i. :)

    SvarSlett
  2. Hei!
    Tittet innom bloggen din da jeg så du var blitt medlem i Norsk Strikkeforum,og jammen må jeg si at du lager sååå mye fint! skal visst titte mer innom deg;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...