torsdag 31. mai 2012

Sytilbehør jeg må (vil) ha!



Dedikert stoffsaks Bilder lånt fra Stoff og stil

Etter tips fra min sylærer, skal jeg gå til innkjøp av en dedikert stoffsaks. På Stoff og Stil koster en saks fra noen tiere til godt over 1000 kr. Hvor dyr saks må man ha som hobbysyerske?


Nåleskål som er magnetisk - smart! Må ha!


Skredderkritt er sikkert kjempesmart å ha. Har i alle fall lyst på!

Glidelås

Glidelås må jeg ha til skjørtet vi skal lage på kurset. Mellom 15-18 cm. Utvalget er uendelig stort! Hvordan vet man at man velger riktig type?

Videre har jeg bestemt meg for å investere i et nytt strykejern. Det jeg allerede har er et kjøpt på loppis i Värmland for en 5er eller så, opprinnelig tenkt til å bruke til å preparere ski (har ikke kommet så langt enda). Nå vil jeg ha et dampstrykejern, og Ledfal har et som ser helt fint ut, til 175,- Det har "trinnløs temperaturinnstilling for høy ytelse og det perfekte resultat". Hva mer trenger man? Hva er ev. argumentet for å kjøpe et til rundt 300? 700? Over 1000? Joda, sikkert kult med loddrett damp til hengende plagg, 2.5 meter ledning (skjønt, i min leilighet er jeg da over i neste rom), 4 bar damptrykk (wow?), er selvrensende og slår seg av automatisk (noe som faktisk er veldig lurt), men kommer jeg i mål med det til 175,-?
Bilde lånt fra Lefdal.no


10 kommentarer:

  1. Når det gjelder sakser er det ikke dumt å kjøpe en litt dyrere stoffsaks, feks Fiskars sin. Har du muligheter til å prøve dem, så gjør det. En dårlig saks gjør klipping av stoff et mareritt. Nå bruker jeg mest skjæreutstyr til det jeg jobber med, så jeg har ikke investert i superdyre sakser.
    Når det gjelder strykjern er det mange faktorer som spiller inn. Når du har sydd litt og prøvd forskjellige jern, finner du ut hvilke du foretrekker. Det skal bli varmt nok til å gjøre jobben, ha passe tyngde og ligge godt i hånden. Jeg syr mye og har hatt mange jern, men det beste er i grunnen et gammelt som mannen min har hatt. Jeg kjenner dessverre ikke jernet de har på Lefdal.
    Lykke til med sykurset:)

    SvarSlett
  2. Løp og kjøp ! Det er viktig med godt utstyr. ;)
    Kjenner meg godt igjen.

    SvarSlett
  3. Det sies at ustyret er halve jobben. Ville i alle fall investert i en god saks som du kun bruker til stoff og ikke lar andre bruke til papir, tape, suppeposer osv. :-)

    Jeg var selv på "Bli venn med symaskina" for 1,5 sida. Veldig veldig gøy, lærerikt og nyttig. Lykke til!

    SvarSlett
  4. Er heilt enig når det kommer til saksevalg. Her blir du glad om du legger litt i for å få ei god saks. Sjølv har eg Fiskars skreddersak og er kjempefornøyd!!! http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=546&articleid=15417
    Har ikkje prøvd den du har bilde av, men har hatt dei kvite saksene får Stoff og stil. Syns dei var heilt OK til eg prøvde Fiskars si - kjempeforskjell å klippe i stoff med disse. No er det jo ein lek :)
    For si stund sidan kjøpte eg også saksesliparen til Fiskars så no kan eg berre kvesse saksa når den begynne å bli sløv - men den treng du jo ikkje enda da.

    SvarSlett
  5. Invester i en god saks, slik som flere sier her. Enig i at Fiskars er veldig god, har hatt min i mange år! Også lurt å legge litt ekstra i strykejernet, de billigste er ofte veldig lette og det er lettere å stryke ting ting med litt tyngre strykejern.

    Magnetisk beholder til knappenåler er supert! Spesielt når alle nålene går i bakken. Bare å dra over gulvet og vips så er alle nålene plukket opp!

    SvarSlett
  6. Så morsomt at du er begynt å sy!! Hurra, hurra!!Kan æ ane at det e en Bernina maskin du bruke? Æ har sydd i mange år, utdannelse i faget har æ også, og klart utstyret e viktig;o)Har sjøl mang ei Fiskar saks som e "uslitelig", så fremt de ALDRI blir brukt til andre ting. Ikkje engang ei lita papirstrimle.. Men skal ikkje skremme dæ helt: har også skreddersaks fra IKEA som fungere helt fint. Den ligg godt i mi lille hånd og etter minst 6 år har æ no kjøpt ei ny, helt grei den også(og æ syr MYE). Godt utstyr e bra, men ikkje invister for mye før du vet om du skal sy hver dag, litt eller bare no og da? Lykke til!

    SvarSlett
  7. Skikkelig utstyr er halve jobben!
    Gleder meg til å følge deg på sykurs;)

    SvarSlett
  8. Anbefaler en god stoffsaks, jeg kjøpte min etter et tips fra Shamu. Den heter KAI N5210 og blir aldri sløv, den kan brukes til alt! http://hobbyvimsen.blogspot.com/2011/07/stalltips-om-magisk-saks.html

    Jeg handlet min på eBay, det er den beste saksen jeg noen gang har hatt!

    SvarSlett
  9. strykejern til 175 kr tror jeg ikke er så bra. vi har to, et dyrt og et billig. Begge har damp, men det billige lekker vann i tillegg til dampen, så det blir store våte flekker på det som strykes. Ikke veldig kult...
    jeg har skredderkritt, men tar meg selv i å bruke blyant eller penn når jeg merker av på stoff. Uansett ikke veldig dyrt ;)

    SvarSlett
  10. Saks; kjøp ei litt stødig saks som ikke er den billigste. Og klipp ALDRI noe annet enn stoff og tråd med den, den blir utrolig fort sløv om du bare klipper litt papir med den. Kjøp en billig en som du bruker til alt annet. For en sløv saks ødelegger så mye av sygleden, og det skal være morsomt å sy og som å "skjære i smør" :)
    Når det gjelder strykejern; for all del ikke kjøp et som slår seg av når det har stått på en stund uten å bli brukt. Hvis du må stå å vente på at det skal bli varmt igjen, blir du sprø!
    Jeg ville valgt krittblyanter istedet for de gode gammeldagse krittene, for blyantene kan du kvesse slik at du alltid får en tynn og fin strek.
    Uansett, alt er smak og behag, og du vil finne ut hva du liker etterhvert.
    Det er flott at du har lyst å sy! Det er veldig morsomt og du trenger ikke det dyreste utstyret som finnes. Men det koster litt å skaffe seg alt på en gang.
    Jeg sydde mye før, men så tok strikkinga litt overhånd...! Men det hender det rykker i gassfoten og i helga er det gardinoppleggings som står "til pers". For å ha de hengende over stanga godt festet med sikkerhetsnåler er vel ingen god ide... :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...