fredag 15. april 2011

Knekkebrød-kitt (eller: gøy med cellofan)

Knekkebrødblanding som gavepakke, vertinnegave, en smakfull oppmerksomhet.

Jeg har (som svært mange andre bloggere) fått litt dilla på å lage knekkebrød. Og når jeg finner noe jeg synes er fint, begynner jeg gjerne med forsktig misjonering. Så nå vil jeg slå av et slag for hjemmelaget knekkebrød. Oppskriften har jeg fra bloggen til Sekrina, etter tips fra en venninne.

Jeg har laget mange omganger selv av knekkebrødet. Jeg har sett de selger slike ferdigpakker (du vet, tilsett kun vann) i butikkene. Så derfor kom jeg på at jeg vil gjøre det selv. Kjøpte en rull med cellofan (grisebillig på Biltema), skrev ut innholdet i pakken og framgangsmåten og laminerte dette. Det aller morsomste er å måle opp de forskjellige ingrediensene og å få disse ned i kremerhuset av cellofan uten at alt blander seg. Det ser bare så mye stiligere ut da. Og estetikk liker vi ;-)

Jeg har ikke varmluft selv, men steker knekkebrødet noe lengre enn oppskriften sier. Har også kommet over tips om å steke de siste 10-15 minuttene med ovnsdøren åpen for å sikre at jeg får ut all fukten. Så lar jeg de bare stå så lenge som det trengs i ovnen, til de er sprø og fine.

Skrevet ut oppskrift/innhold i pakken sammen med framgangsmåte, lamineres så.

Oppbevares i min brødkurv en kort periode før det blir spist opp.

Har også sett diskusjoner rundt oppbevaring av knekkebrødene. Mange, også jeg, plages av at knekkebrødene blir litt myke dersom de oppbevares tett med lokk. Det kommer nok av at de ikke har stekt akkurat så lenge som de skulle, tenker jeg. Jeg har kommet fram til at det som fungerer aller beste er å oppbevare dem i min hekla brødkurv, og gjerne med et lite kjøkkenhåndkle over. De ligger de luftig, og beskyttet. I tillegg går de gjerne så fort unna at de ikke blir liggende lenge før det er tomt.

Et knekkebrød-kitt og en heklet brødkurv må da være en trivelig presang å få?

Vil ønske alle en riktig god helg! 

27 kommentarer:

  1. Kjempelurt!! Jeg hadde hvertfall satt utrolig stor pris på å få en slik gave!!

    Har selv laget slike knekkebrød, og de er knallgode!

    SvarSlett
  2. Gøy å gi bort!
    Stilig med cellofan-innpakning :-)
    (Note to self: bak ny batch! Tomt!)

    SvarSlett
  3. Så fantastisk fin vertinnegåve! :) Og så stilig at du hadde fått det til å liggje lagvis.
    Det blir definitivt knekkebrødbaking på meg i helga, tusen takk for oppskrift! :)
    Riktig god helg :)

    SvarSlett
  4. For en fantastisk god idé! Jeg har også lagt min elsk på disse knekkebrødene, og som gave var de jo bare helt supre :) Originalt og stilig! :)

    God helg til deg

    Klem

    SvarSlett
  5. Kjemelur idè, Siri!!!

    SvarSlett
  6. Takk for idéen! Jeg baker også knekkebrød. Litt annen oppskrift bare, men så stilig med lagvis i cellofan! Setter stor pris på at du deler :-)

    SvarSlett
  7. Så tøft!! =) Har ikke smakt eller prøvd disse knekkebrødene, men ser jo at jeg er nødt til det! Påskeaktivitet med "barna" (datter på 16...) kanskje? =)

    SvarSlett
  8. Så smart! Skikkelig flott presang å gi og få!
    Tusen takk for oppskrift! Dette må testes ut!
    :)

    SvarSlett
  9. Rå stilig !!!
    Tusen takk for at du deler med oss. Kommer garantert til å benytte meg av :)
    Ha en hærlig helg og ei flott påske
    Klem fra Siv

    SvarSlett
  10. Kjempelurt! Ei fin gåve som eg godt kan finne på å kopiere ;)

    SvarSlett
  11. Ordentlig fin presang, spør du meg! Og ja - design er viktig! Enig med deg: Knekkebrødene må tørke skikkelig før de legges i boks, og for å få til det er det viktig at de ikke er for tykke! God påske til deg :)

    SvarSlett
  12. Utrolig stilig! Og jeg fikk lyst til å jogge rett på Bilteam og kjøpe Cellofan.

    SvarSlett
  13. Utrolig stilig og morsom vertinnegave! Jeg har ikke testet knekkebrødene enda, men skjønner at de er veldig populære, så jeg må nok sette igang skjønner jeg:)

    SvarSlett
  14. For en fantastisk ide !!
    Supersmart :-)
    Dette skal jeg prøve å huske :-)

    SvarSlett
  15. Kjempefin gave. Prøvde oppskrifta til frokost idag. Og de var kjempegode!!

    SvarSlett
  16. Smart! Sikkert en super gave å få - det er nok ikke umulig jeg prøver den her til venner selv :)

    SvarSlett
  17. Så utrolig kreativ du er! Kjempefin gave!! Måtte prøve å lage knekkebrød i dag, og de er jo bare supergode!!

    SvarSlett
  18. God idé. Knaekbroed er bare saa laekkert. Jeg opbevarer mine i en metal-kage-boks, der holder de sig fint sproede.

    SvarSlett
  19. Smart kit ;) Jeg digger hjemmelaga knekkebrød, og elsker "min" oppskrift (du finner den på bloggen min) Men kanskje jeg skal prøve denne også en dag ;) hmmmm, spennende med ny vri ;)

    SvarSlett
  20. Mmmmmm ligner min opskrift , men jeg bruker hønsebullion istedet for vann. ( altså en terning bulj. i de 4 dl. vann.Men jeg skal da prøve med knust chili i--- det høres skikkelig spennende ut.

    SvarSlett
  21. Men hvordan får du til å lukke igjen posen med cellofan? klipper du 4-kanter og teiper igjen??

    Håper det er lov til å herme, de var såå fine!!

    SvarSlett
  22. Hei Anonym, takk for hyggelig kommentar! Gøy at du liker det :)

    Du må gjerne kopiere, jeg lagde en "tut" som jeg snurper igjen i toppen.

    PS. Har sett at Søstrene Grene nå selger cellofan-poser. Smart!

    SvarSlett
  23. Hei :-)
    Oppdaga bloggen i kveld,som jeg egentlig burde gjort mye annet enn å sitte her,men ble i godt humør bare av å titte innom. Ideen med knekkebrød-kiten var rågod, så det blir noen sånne fra meg til venninder i år :-) Takk for tipset og GodJul :-)

    SvarSlett
  24. Dette innlegget gikk meg visst hus forbi da du la det ut. Det er jo en genial gaveide! Lager knekkebrød selv ukentlig pga glutenallergi, og så mange besøkende har bedt om oppskrift og tror det er veldig komplisert. Med et sånt startkit kan de jo komme igang i en fei! Sånne skal jeg jammen lage å gi bort. Man kan jo lage dem på norgesglass også, om man får fylt helt opp? Jeg må evt regne om min oppskrift så den passer på et litersglass.

    Uansett: hjertelig takk for inspirasjon! (o:

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...