søndag 24. april 2011

Mitt nye yndlingssjal


Endelig ferdig! Ikke at det egentlig har tatt så veldig lang tid å strikke, men jeg har vært så utålmodig med å ta det i bruk. Felte av de siste maskene i går kveld og festet de fire trådene i dag. Burde kanskje ha skylt det også for å få det noe slettere, men det hadde jeg bare ikke tid til!


Jeg har brukt det som var igjen av garnet av Fleece artist, etter at det forrige Multnomah-sjalet ble ferdig. På de siste omgangen begynte jeg å veie garnet for å være sikker på at jeg ikke skulle gå tom på siste runde. Det gikk med ca 3 gram på en runde mot slutten, og da det var 6 gram igjen gikk jeg løs på siste runde med farget garn.

Den hvite grunnfargen er av Abuelita baby merino kjøpt hos Pickles. Jeg synes disse to garnene står seg godt til hverandre og sjalet er supermjukt og godt. Og det ble ganske stort. 1.45 meter fra ytterspiss til ytterspiss og 45 cm fra midten bak til ytterste tupp.

Sjalet mitt er inspiret av Silk Kerchief på Ravelry, men oppskriften er ikke lengre tilgjengelig der. Så da ble det til at jeg improviserte.

Kjæresten mener han blir litt svimmel av å se på det...

Sjalet er strikket på pinne 3,5 og jeg har økt en maske på begynnelsen og slutten av hver omgang, i tillegg økt en maske på hver siden av midtmasken annen hver omgang. (Altså økt 2 og 4 masker hver sin omgang, totalt 6 masker økt før fargeskift).

Nå går det så absolutt mot varmere dager og det er nesten litt synd å si at det heldigvis er litt småkjølig på kveldene så jeg får brukt sjalet da :-)

Fine striper

Nok garn til sjalets siste stripe!

28 kommentarer:

  1. Sjalet var superfint. Skjønner godt du er glad for det. :))

    SvarSlett
  2. Sjalet vart kjempe fint, og så lurt å vege på slutten så du var sikker på å ha nok. Har eg ikkje tenkt på, men det skal eg jammen meg legge meg på minnet til en gang eg trenger det :-)

    SvarSlett
  3. Hei!! Jeg har vært innom bloggen din innimellom, men ikke lagt noen spor. Men jeg ble så inspirert av Multnomah-sjalet ditt og den norske oversettelsen at jeg satte igang på lørdag, og har ikke så veldig mye igjen!! Jeg strikker egentlig ikke så ofte sjal, men akkurat det likte jeg godt!! Liker godt det du skriver også!! Morsomt det knekkebrød-kitet ditt!! God ide!! Jeg liker når folk deler!! Forsatt god siste påskeinnspurt!! Hlsen AnneKari:-)

    SvarSlett
  4. Veldig fint sjal! Nydelege fargar!

    SvarSlett
  5. Det var råfint Siri,, si fra hvis du vil strikke et til da;) Marit.

    SvarSlett
  6. Ja se der ja! Nydelig sjal var det!

    SvarSlett
  7. Nydelig sjal, det kunne fort ha blitt et yndlingssjal hos meg også.
    Klem Tone

    SvarSlett
  8. Synes begge sjalene du har strikket var kjempefine. Jeg har ikke kastet meg helt uti dette med sjal og lar meg lett imponere. Lace-sjal ser kjempevanskelig ut. Det sjalet i forrige innlegg her var kjempefint!

    SvarSlett
  9. Lekkert sjal du har strikka!! Er ikkje i tvil om at du kjem til å få brukt det på kjølige kvelder:))

    SvarSlett
  10. Jättefint arbete! :) Vackert!

    SvarSlett
  11. Utrolig fint - fargene gir virkelig liv i sjalet. Gratulerer!!!

    SvarSlett
  12. Kjempefint! Har en bekjent som har strikket akkurat maken, med samme garn tilogmed, og det er bare helt nydelig!
    Bra jobba!

    SvarSlett
  13. Knallflott sjal!:-) Og så ligner det helt på den modellen jeg prøver meg på, men jeg strikker med tynt alpakkagarn fra Du store alpakka. Er ikke helt fornøyd med pinnetykkelsen og lurer på å rekke opp og finne en tynnere pinne. 3,5 som du brukte høres mer fornuftig ut.

    Begynte du å strikke øverst? Eller i spissen? Jeg har begynt nederst og feller etter hvert, men tror jeg må gjøre det anderledes for å få det fint. Sånn blir det når man strikker litt på måfå uten oppskrift..... ;-)

    SvarSlett
  14. Tusen takk for mange fine kommentarer!

    Hustvedts: Jeg begynte øverst og økte etterhvert. Så at jeg har skrevet feil i teksten (det er nå rettet) for jeg øke (etter fargeskift) fire masker på første omgang (en etter første maske og en før siste maske, samt en på hver siden av midtmasken) og økte to masker når jeg strikket tilbake (en etter første og en før siste maske).

    Kinemor: Så gøy at din bekjent har strikket akkurat samme med samme garn!

    Quiltefia: Veldig artig at du har begynt på eget sjal!

    SvarSlett
  15. Har vært og kikket på bloggen din flere ganger, men nå legger jeg meg som følger.
    Du har strikket så mange nydelige sjal, spes, Multnomah - versjonene.....de er bare herlige.
    Ha en fortreffelig vår :-)

    SvarSlett
  16. Så søtt sjal! Skjønner at du hadde hastverk med å få det ferdig, ja. =)

    SvarSlett
  17. Takk, da TROR jeg at jeg skjønner... Ser ikke helt for meg hvordan det blir til når jeg begynner øverst, men jeg ser det vel etter hvert som skjerfet blir til...?? Jeg regner med at du ikke hadde så veldig mange masker når du begynte? Ca 4? Eller er jeg helt på jordet?

    Det spørs om jeg har tid til å legge meg i kveld; nå fikk jeg lyst til å gå i gang med prosjekt "rekk opp og strikk nytt skjerf"! :-)

    SvarSlett
  18. Siri : ,det er nydeligt , jeg var osse gået igang med mit garn fra Sommerfuglen , men det blev ikke så pænt , nu må jeg finde på noget andet..øv

    Rigtig klemmer og hilsen til mand :-))

    SvarSlett
  19. Herlig! Herlig - forstår godt at det en yndling:)

    SvarSlett
  20. Det ble kjempefint - har null problemer med å skjønne at det ble en favoritt :-) Noen ganger er det litt for spennende å se om man får nok garn eller ikke :-))

    Ha en fin kveld - klem Siv

    SvarSlett
  21. Så flott sjal du har laget! Syns du har en veldig inspirerende blogg. Det ligger noe til deg i bloggen min :)

    SvarSlett
  22. Hustvedt: Jeg startet med 5 masker. Strikket en omgang bare for å komme igang.
    Fortsatte slik; strikk en maske, strikk to makser i en (altså økt en maske) strikk en makse til, lag et kast på pinnen, strikk midtmasken, lag et nytt kast på pinnen, strikk en maske, øk en ved å strikke to masker i en, og strikk siste maske. Da har du økt fire masker. Når du strikker tilbake øker du kun etter første og før siste maske ved å strikke to masker i en. Bytt farge og fortsett. (Vanskelig å forklare, håper det var klart nok!)

    Vilma: Gleder meg til å se sjalet!

    SvarSlett
  23. Tusen takk! Med sånne detaljer skal jeg få det til :-) Det blir garantert litt strikking i helga!

    SvarSlett
  24. Dette sjalet har jeg såå sansen for. Lekker kombinasjon mellom hvitt og multifarget garn! Og jeg ser oppskriften i kommentaren over - du er en knupp!! TAKK!!!

    SvarSlett
  25. Hei!

    Nå er jeg godt i gang med sjalet mitt, og ser "tegninga"! :-) Sleit på forhånd med å skjønne hvordan du hadde fått så fint sjal ved å begynne på toppen, men nå ser jeg det :-))) Tusen takk for inspirasjonen og god forklaring!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...