søndag 10. april 2011

Patentstrikk i to farger


Ha! Det gikk til slutt! Etter mye feiling og prøving... Jeg har strikket en bitteliten klut i patentstrikk med TO farger!! Det startet vel med at Pickles la ut oppskrift på denne kluten, og jeg kjøpte et par nøster av bomullsgarnet til Søstrene Grene

Jeg har ikke strikket patentstrikk før (kun halvpatent) og ihvertfall ikke med to farger. Jeg leste oppskriften, men det ble bare ikke riktig... Lettere frustrert uttrykte jeg min misnøye på Facebook-siden min. Og som man roper får man svar!

Susann tok seg bryet med å gi meg gode, utfyllende tips. Disse er som følger;

Ikke strikk vanlig patentstrikk, da går det garantert gæli. Prøv slik: 1. omgang: Farge 1, strikk en rett, en vrang pinnen ut. Farge 2, strikk en rett, en vrang pinnen ut - i samme retning som med farge 1.
Omgang 2: Farge 1 str en rett, en v
rang omg ut, men hver r m str i m i forrige omg slik at tråden for farge 2 "detter ned".

Farge 2 str en rett, en vr omg ut, men hver vr m str i m i forrige omg slik at tråden for farge 1 "detter ned".
Omgang 3: Farge 1, som omg 2, men nå skal den vr m str i m i forrige omg. Farge 2, som omg 2, men den r m str i m i forrige omg.
Nå ser du gangen i det, og etter det jeg prøvde her i sted, skal dette bli riktig =)


(Gjengitt med tilatelse fra Susann.)

Jeg er til tider spesielt tungnem, men da jeg så til slutt skjønte at jeg ikke skal gjennta omgang 1 og 2 hver gang, men kun de siste to omgangen, så ble det orden på sakene. Så gøy å få det til! Og så stilig det ble, om jeg skal få si det ubeskjedent selv :-)

Bomullsgarnet til Søstrene Grene? Jo, jeg synes det virker fint. Det er mykt og godt, med mange fine garger. Spent på hvordan det holder bruk og vask.

Har du lyst til å prøve lage slik klut selv, så har jeg altså lagt opp 28 masker på pinne 4,5 med dobbel tråd.

Igjen Susann, tusen takk for hjelpen!! Uvurderlig!

6 kommentarer:

  1. Dette var råfint! Jeg kan ikke patentstrikk, men nå ble jeg fristet til å prøve. Like godt å fleske til med to farger på en gang :-) (lagrer mønstret/forklaringen din og linker tilbake hit hvis jeg får det til)

    SvarSlett
  2. Smart, enda en ting jeg må teste:-)

    SvarSlett
  3. Dette vil jeg prøve neste gang det står klutestrikk på timeplanen. Du hadde valgt så herlige farger!

    SvarSlett
  4. Den ble jo super fin da. Flink du er.
    Klem Tone

    SvarSlett
  5. Hører gjerne om erfaringene med Grene-garnet! :)

    SvarSlett
  6. Jeg ruslet tilfeldigvis innom denne siden på bloggen din, her en dag, og jammen fikk jeg fart på strikkepinnene! Fargevalget ditt falt veldig i smak og vips satt jeg med garn i samme fargekombinasjon mellom fingrene. Artig teknikk var det også:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...